16 juli: Åsele - Lapplands Ibiza

Att Åsele är Lapplands svar på Ibiza påstår de i P3:s Morgonpasset samtidigt som jag svänger av E12:an mot Dorotea och Åsele. Nu har inte jag varit på Ibiza någonsin men man tänker sol, strand, varmt, fullt med mat, musik och solbrända människor. Det som fattas för att Åsele ska kvalificera sig som svar på Ibiza är väl i så fall stranden men varmt och soligt och rejäl norrländsk folkfest är Åsele marknad.

Marknaden var redan inne på sin fjärde och sista dag när jag kom dit. Åseles lokalavdelning hade traditionsenligt hållit ställningarna för djuren under hela helgen mitt i marknadsvimlet. En rask promenad genom marknadsområdet, från parkeringen till Djurens Rätts marknadsstånd och med djurrättsglasögonen stadigt på, erbjöd följande syner:



Nedslående synintryck för en vegetarian och inga vidare middagsutsikter men desto roligare är det då att Djurens Rätt har en lokalavdelning med riktiga eldsjälar i Åsele. Ett par av dem på bild här nedan, Åke och Helen.



image69
Åke och Helen. För djuren i Åsele.


Under dagen delade vi ut ballonger samt några hundra exemplar av receptfoldern Grön Glad Sommar till såväl Åselebor som långväga resenärer och hemvändare. Medan hundar släckte sin törst i den vattenskål som Åke ställt ut hann hundägaren skriva på vår vädjandelista för djurfri forskning och få med sig en påse med material från Djurens Rätt. Några intressanta och peppande samtal utspelade sig runt bordet. Bäst var den unga tjej som kom förbi flera, flera gånger och vid dagens slut fullkomligt klätt sin familj i knappar från Djurens Rätt. Där har vi en framtida kampanjcoach kanhända?

På sommarturné i Lappland och för djuren,
Camilla Björkbom
Kampanjcoach
Djurens Rätt


Kommentarer
Postat av: Nilla

Vildhasses renkorv är bland det godaste som finns!
Jag är glad att jag inte är vegetarian, det hade
jag aldrig klarat av, då kött faktiskt är det
allra godaste som finns!! Utan tvekan...
Men smaken är som baken...

2007-07-20 @ 11:17:26
URL: http://phernilla.wordpress.com
Postat av: Robert

Nilla: Var nånstans står det att det handlar om smakpreferenser? Kött är gott? Självklart! Varför skulle annars 95 % av Sveriges befolkning glufsa i sig döda djur dag ut och dag in. Frågan vi bör ställa oss är: är det värt att 500 djur fiskas/slaktas varje år enbart för mina smaklökars skull? Det är huvudfrågan.
Sekundärt, så finns det vegokäk som matchar Vild-Hasses korvar (allvarligt, hur kan nån som har SETT mannen i fråga, våga KÖPA nåt av honom?). För året är 2007. Vi lever inte i grottor och gnager på kadaver. Vi producerar idag vegetariska produkter som är helt likvärdiga de animaliska motsvarigheterna (ja, jo, jag vet att alla dessa inte går att köpa på typ Coop i Alvesta eller Åsele - men poängen är att de faktiskt finns).

2007-07-20 @ 21:15:16
Postat av: polina

låter köttdiskussionen vara ifred men.. påhoppet på Hasse kan inte passera obemärkt - Hasse är en historisk rekvisita och beundras just för att han är som han är. Själv är jag med på att köpa nästan vad som helst bara för att få höra hans ramsor och historier.
mir
/P

2007-07-24 @ 23:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback