21 Juli: Fallens Dagar i Trollhättan, del 2

Men så kom då regnet så klart. Många människor höll sig hellre inomhus och kände sig kanske blåsta på sommarvärmen. Inte alla dock, och de som var hurtiga och trivdes ute bland folk behövde inte känna sig blåsta av oss. Enda skillnaden på vårt jobb när det regnar är att vi flyttar bordet och tidningstället lite längre in i tältet.

Den andra dagen var alltså den första ganska lik. Vår maskot Hönrietta klättrade upp ur sin kartong och delade ut ballonger och vego-recept, vi träffade en massa trevliga trollhättebor (och göteborgare, norrmän, smålänningar, folk och fä!). Jag minns speciellt en lång diskussion med en man som handlade om djurförsök. Han ville veta mer om frågan, och jag berättade allt jag visste innan jag slutligen tipsade honom om vår hemsida och annan lektyr (läs mer om djurförsök här). Jag gillar när folk inte blundar för verkligheten utan vill veta mer, vill engagera sig. När världen ser ut som den gör, när djur behandlas som produkter vi människor tar oss rätten att använda respektlöst och utan eftertanke, är samtal som dessa ljusglimtar som gör att jag får massa energi att fortsätta jobba med djurrättsfrågor tills jag stupar! Och när vår organisation växer varje dag blir dessutom vår röst både starkare tyngre. Politiker och företag måste lyssna på oss och vi når ut till många fler människor.

Tänk er den dagen då barn sitter i skolan och frågar sin lärare om det verkligen är sant, åt man verkligen djur? Bar man deras skinn som kläder? Tyckte man att det var okej att testa produkter på dem trots att de led och trots att det fanns andra metoder?

Jag tror ändå att det kommer att bli så, det måste det ju, och jag tycker att Djurens Rätt är en grymt bra organisation som skyndar på den processen. För annars händer ju ingenting.

Jag blir så stolt, jag blir stolt över volontärerna som lägger sin lediga tid på att driva frågorna framåt och jag blir stolt över alla människor som gör så mycket de kan. Alla steg och alla val är ju alltid något, och man kan nog inte säga det för många gånger.

I alla fall så är jag jättenöjd med de här två dagarna i Trollhättan. Det var allt värt och inget som var tärt. Helt enkelt.

Hilda-Maria Sandgren
Turnécoach
Djurens Rätt
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback