23 juli: En regnig dag på torget i Uddevalla

I dag skulle vi börja jobba tidigt för att få en bra tältplats på Kungstorget i Uddevalla, så efter en kort natt och en timmes resa var vi på plats. Och gott om utrymme fanns det, minsann. Det var inte många knallar som orkade trotsa det envisa regnet som med råge bekräftade SMHI:s prognos.

De första timmarna gick långsamt på det näst intill folktomma torget. Men så småningom hade den grå himlen ljusnat något och torget började vakna till liv. Bland besökarna fanns bland andra en kvinna som varit medlem i Djurens Rätt för flera år sedan och nu kom fram när hon såg vår flagga, och ett par som varit medlemmar länge kom ner till stan enbart för att träffa oss. Ett gäng på tre killar i nedre tonårsåldern ropade i förbifarten något som jag först inte uppfattade. När de kom närmare gjorde de ett nytt försök, "Jag stödjer er!" och tre tummar upp i luften. Gött mos. Jag tror jag stödjer er också.

Sist men inte minst kom Bohusläningen (som inte är något slags typiskt, gammalt bohusorginal eller så, utan den totaldominerande lokaltidningen i området). Efter intervju och lite fotosessions skrev reportern och fotografen på vår vädjandelista "Satsa mer på djurfri forskning", tog med sig lite av våra foldrar och skyndade sedan vidare mot andra uppdrag. Vi behövde också fortsätta jobba så jag och Christoffer började åter igen dela ut foldrar till förbipasserande medan Benny och Paul höll ställningarna och i samtalen i tältet.

Väl mött, Uddevalla!
Paul Josefsson och Hilda-Maria Sandgren
Turnéteam väst
Djurens Rätt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback