25 juli: Ett soligt och vackert Krabbeby

Sist jag var i Grebbestad var jag sisådär sju år och kunde aldrig lära mig att det lilla kustsamhället inte heter Krabbeby. Jag kommer inte ihåg varför jag fick för mig det, om det berodde på att jag låg platt på bryggan och tittade ner i havet för att försöka se krabbor eller hur det nu var. Jag kanske tom plockade upp dem. I vilket fall så känns det ju lite kul att komma tillbaka hit nu för uppmana folk att inte äta upp krabborna. Eller några andra djur.

Förvånansvärt många idag har svarat , när jag delat ut Grön Glad Sommar, att de redan är vegetarianer. Speciellt människor i 75-årsåldern och uppåt. Kördes det något vegorace här för ungefär 50-60 år sedan, kanske?
Grebbestad; veggiemecka 1950? Vad vet jag. Grymt coolt är det iallafall.

Dagen har vi spenderat utanför Coop-butiken nära hamnen och strandpromenaden. Tack Coop, för gästvänligheten! Responsen har över lag varit väldigt bra, och människor har varit glada, trevliga samt kommit med intresserade frågor. Kan det bero på att den stekande solen, och i princip molnfria himlen tagit fram allas absolut bästa humör?

Extra roligt var det när en av våra nyss tillkomna medlemmar dök upp, köpte en t-shirt, tog vår senaste tidning och förgyllde vår dag med ett långt och givande samtal. Dessutom får vi inte glömma butiksinnehavaren för Shiva, som kom för att hämta foldrar att dela ut till sina kunder. Ni är så bra!

Hilda-Maria Sandgren
Turnécoach
&
Christoffer Andersson
Volontär

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du fiskade upp krabborna med ett egentillverkat spö:
en pinne med ett snöre i vars ända satt en klädnypa som agnades med liten brödbit.
Krabborna nappade snabbt. Du förvarade dem i en vattenfylld hink. Sedan tävlade dina och syrrans krabbor. Vems krabba sprang fortast över bryggans brädor och tillbaka i plurret? Så kul kan det vara i Krabbeby.

2007-08-03 @ 21:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback