29 juni: Kajnins blogg från Kirunafestivalen


Den vita kanin som dök upp på Kirunafestivalen med ett budskap om djurens rättigheter kommer det att talas länge om. Och festivalen har redan bett mig komma tillbaka nästa år!

image23


Uppmärksamheten som jag som turnékanin drog till mig har varit stor. Barnen har klappat mig och skakat hand, föräldrar har fotograferat mig och hundratals namn har samlats in på vädjandelistorna för djurfri forskning.

Mina turnéteamskollegor har föredömligt förklarat för festivalbesökarna att vi måste satsa på att utveckla de alternativa metoderna till djurförsök för att vi ska kunna ersätta försök med djur. Intresset har varit bra och många människor har fått chansen att höra talas om Djurens Rätt, våra arbetsområden samt grundsyn medan de undertecknat listan och fått med sig ett flygblad.

När jag delar ut dubbelt så många flygblad som Camilla säger hon att folk tycker att flygblad från en kanin är trovärdigare än de som hon delar ut. Hon har rätt. Eller vad säger ni om den engelsktalande kvinna som väljer att fråga mig, turnékaninen, om vägen till turistbyrån istället för någon av de hundratals Kirunabor runtomkring?


image25

Jag har träffat hundratals människor som nu fått höra att det finns alternativ till djurförsök och att djurförsöken inte är etiskt försvarbara eftersom vi icke-mänskliga djur är individer med behov och intresse av att leva våra liv. Ibland blir de människor som jag möter upprörda över försök på hundar men menar att djurförsök ändå är nödvändiga. Efter en stunds samtal med mina kollegor börjar de så reflektera över varför de upprörs så mycket över plågade hundar men inte när det gäller andra djur. De börjar fundera över varför de inte omsätter det de redan vet om sällskapsdjuren till alla djur, nämligen att alla djur oavsett art är individer. Utifrån vår art har djur behov och intressen som vi har rätten att få tillgodosedda. Människans makt ger inte rätt att ta ifrån oss våra liv utan ansvar för våra liv!

image26


Kiruna, vi ses igen nästa sommar!

För djuren i Norrland,
Kajnin
Turnékanin
Djurens Rätt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback