6 juli: Med vind i fjädrarna i Sundsvall

Från ett mulet men glatt Sundsvall bloggar jag, Hönrietta. Dagen började med vind som tilltog och som ryckte och slet i tältets väggar, bläddrade runt bland foldrarna på bordet och skakade om i mina fjädrar där jag stod och delade ut sommarreceptfoldrar på Sjögatan.

image32

Sandra och jag delar ut sommarreceptfoldrar på Sundsvalls gatufest.

Många människor som vi pratat med idag blev förvånade över att vi är 80 miljoner djur som sätter livet till i den svenska livsmedelsindustrin varje år, och då har vi inte ens kunnat räkna fiskarna eftersom de mäts efter vikt i ton. När vi sagt det till dem vi mött har de ibland svarat:
- I världen, menar du?
- Nej, inte alls, utan här i Sverige, här och nu.
- Menar du det, att det är så många?
- Ja, och då förstår man ju att hönan här är intresserad av att fler och fler ska välja vegetarisk mat som ett djurvänligt alternativ.
- Ja men visst, det är klart.

image33

Anna-Lena och jag.

Om människors och djurs rättigheter samtalade vi med Amnestys värvare uppe på Storgatan. Ytterst handlar det om rätten till sitt liv och sin kropp för såväl människor som djur. Vi hade ett mycket intressant samtal om att vidga den moraliska cirkeln till att omfatta oss icke-mänskliga djur. Vi pratade om att de gränser som satts upp mellan arter egentligen inte finns. De finns lika lite som de gränser som dragits mellan svarta och vita, kvinnor och män. Att människor utnyttjar djur som produkter, varor, mat och underhållning är lika fel som rasism och sexism. Mänskliga rättigheter och djurs rättigheter går hand i hand.

Särskilt glädjande från Sundsvall denna dag är de många människor som kommit fram till tältet och sagt att Djurens Rätt gör ett bra jobb. Insamlingsbössan är välfylld och jag är glad över alla dem som valt att ge oss djur sitt stöd idag genom att skriva på vår vädjandelista mot djurförsök, genom att bli Djurfaddrar eller ungdomsmedlemmar och som skänkt pengar för vår sak som är alla djurs.

image34


Direkt från gatufestens Sundsvall och med frisk vind i fjädrarna,
Hönrietta
Turnéhöna
Djurens Rätt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback