14 juni: Hultsfred - samtal om djur och människor

Under natten vaknade jag flera gånger av regn mot tältduken. Å nej, såg leråkrar och horder av gummistövlar framför mig. Morgonen var iskall och jag saknade min norrländska toppeluva, som tur var så var åtminstone långkalsongerna med i ryggsäcken! Solen kom fram vid lunchtid och det gjorde besökarna till Djurens Rätts tält också! Vi har en ny plats i år där Djurens Rätt har sällskap av Rädda Barnen och Läkare utan gränser. Rädda Barnen låter oss mycket vänligt låna deras Internetuppkoppling för att kunna blogga till dig som läser! All ära och stort tack till dem!

Vi var lite osäkra på om det nya läget skulle göra det svårare för folk att hitta oss men frampå dagen hade vi tältet fullt av besökare. De besökare som kom var oftast väldigt intresserade av Djurens Rätt och djurrätt. Föreställ dig att stå i tältet och höra tre till fyra samtal om djurrätt som pågår parallellt. Det är häftigt! En kille i 20-årsåldern tyckte väl att rättigheter för djur var bland det galnaste han hört. Han var väldigt skeptisk först och hade mest följt med sin polare till tältet. Vi pratade ett tag och han var inte alls med mig i början men stod ändå kvar. Efter en stund upprepade jag någonting i stil med att "vi kan antingen se djur som varor och produkter eller som..." Där hann jag inte avsluta meningen förrän han fyllde i "...eller som LIV!" Just precis så! Jag hade knappast formulerat det bättre själv. Jag tror att han var lite förvånad över sin nya upptäckt. Jag sa att "ja, nästa år kanske det är du som står här i tältet i Djurens Rätts tröja och delar ut flygblad!" Ja, kanske det!

Hur som helst känner jag mig priviligerad att få vara en av alla djurrättare som hjälper till att skapa nya tankar hos dem vi möter. Samtal som liknar det jag just har beskrivit har utspelat sig flera gånger under dagen. Samtal om djur och människor i vilka våra besökare börjat tänka på hur djuren verkligen har det och samtal i vilka de fått nya tankar kring vårt förhållningssätt till icke-mänskliga djur. DET är häftigt!

Camilla Björkbom
Kampanjcoach
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback