27 juni: I Gällivare med snöprydda Dundret som kuliss

Vägen till Gällivare går genom skogen och över polcirkeln. Första turnéstoppet i Norrland. Äntligen är vi på väg! On the road för djuren. Det har varit dagar, veckor och månader av förberedelser. Det här har jag jobbat med ända sedan jag började som kampanjcoach på Djurens Rätt för två månader sedan och nu, nu är vi iväg!!! Norrut! Mot barrskogarnas karghet och berg i olika nyanser av blått. Norrut, där träden allteftersom minskar i höjd. Det känns som att vi åker på toppen av världen när vi närmar oss Gällivare.

image27

För mig är det speciellt eftersom norrut, det är också hemåt till guldglimrande sommarnätter och mil efter mil efter mil med bara rak, lång landsväg utan mötande bilar. Det är också speciellt eftersom vi som är, och har varit, aktiva i norra Norrland ofta haft så långt att åka när det anordnas saker centralt. Stockholm ligger fjorton timmars tågresa bort och det är sällan som arrangemangen kommit till oss, vi har oftast fått resa till dem. Men nu kommer alltså Djurens Rätt till norra Norrland. Det känns bra för mig som kommer härifrån Sveriges yttersta tundra och jag hoppas att Djurens Rätts medlemmar också ska tycka att det känns som att vi har ett levande djurrättssammanhang i Norrland. Att allting inte bara händer i södra Sverige utan att saker händer här också. Att vi får dem att hända här också. Så, go Norrland, nu sprider vi budskapet över nordkalotten!

En kvinna från Abisko skyndade i förmiddags förbi Djurens Rätts tält, uppslaget mitt på torget i Gällivare med storslagna, snöklädda Dundret som kuliss. Hon annonserade spontant att "Åh så roligt att se Djurens Rätt här! Vad roligt att ni kommer ända hit till Gällivare! Ni gör ett jättebra jobb! Jag ville bara säga det..." Hon köpte en Nemi t-shirt till sin dotter i all hast och var sedan försvunnen. Kvar stannade en fantastisk stämning för mig, Björn och Belinda och den höll i sig hela dagen. De orden gjorde genast att de femtio mil vi kört absolut var värt det. Det var precis just exakt så som jag hoppades att djurrättsintresserade här skulle känna.


image21



image20

Det var så roligt att träffa Belinda som är ordförande i Gällivare lokalavdelning sedan många år och det var så roligt att göra någonting tillsammans. Solen sken och flera Gällivarebor stannade till vid tältet under dagen. Roligt var det att få träffa några av medlemmarna i Gällivare som fått mitt brev om sommarturnén och som bestämt sig för att titta förbi och heja. Jag hoppas så att vi ses snart igen!

Vi blev snabbt ett sammansvetsat team, Björn, Belinda och jag. Efter bara någon stund kändes det som om vi jobbat tillsammans i åratal. Verkligen inspirerande och peppande sällskap! Jag tror att människor som kommer fram till tältet känner att vi verkligen brinner för djuren och är verkligt engagerade i de här frågorna. Få saker är så smittsamma som engagemang. Idag har vi inspirerat ett flertal Gällivarebor till att fundera kring djurs rättigheter och vårt förhållande som människor till andra djur.

Midnattssolen kommer att lysa över vårt tält hela natten. Jag vågar nästa lova att i kväll har Djurens Rätt Sveriges vackraste utsikt över lågfjället Dundret med snöfläckar som glittrar i nattsolen.

Camilla Björkbom
Kampanjcoach
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback