8 juni: Lätt värt allt slit i Mölndal

Turnéstoppet för dagen är Mölndal, som ligger strax söder om Göteborg. Befolkningen räknas till närmare 59 000 personer. Av stadsbilden är det lätt att tro att nästan alla av dem är pensionärer. Fördomsfullt kan det då kännas lite mer svårjobbat än om det är en mer åldersblandad grupp.

Men med risk för att låta som en repig vinylskiva, responsen på våra nya sommarrecept är kanon! I Mölndal var det om möjligt ännu bättre än tidigare. De sista exen av receptfoldern Grön Glad Sommar som fanns i turnébilen tog slut på ett kick. Som tur är har Håkan et consortes på Djurens Rätts kansli i Älvsjö sett till att vi idag har fått ned lådvis med vår andra grymma sommarfolder, Grön Glad Midsommar (klickeliklick så poppar den upp som en PDF!).

Fantastiskt fint väder. Riktigt schysst folk på stan. Thai take-away till lunch. Sitta i gräset och stoppa munnen full med ris, tofu och cashewnötter. Skämta tillsammans med roliga och smarta teamkollegor. Jo tack, då kändes det som att vi hade världens bästa jobb. Det behövs sådana stunder för att uppväga de känslostormar som oundvikligen följer av att en gång ha blivit djurrättsmedveten. Ignorance is bliss, säger en del anglosaxer. Och det ligger något i det. Att kunna få ha fortsatt den kött-potatis-brun-sås-väg som var utstakad från början hade kanske varit mer bevämt. Jag kan ha en förståelse för alla dem som sticker huvudet i sanden (olikt strutsen, tro det eller ej) och låtsas som att djurutnyttjandet inte är något problem. Det är utan tvekan den enklaste vägen.

Men det gör också att jag funderar på en sak som min pappa tjatade om när jag var yngre (varsågod, lägg in melodislingan med smäktande stråkar här). Att det inte går att följa minsta motståndets lag i alla lägen. Djurrättsidéerna möter hårt motstånd, men just detta och att omfattningen av lidandet djuren utsätts för är så enormt och i princip oöverskådligt gör det till en av de mest angelägna motståndskamper att driva. Lätt värt slitet.

Dagens glädjeämnen, förutom dem som redan nämnts, var vår premiärvolontär Anahita. Det ska bli riktigt, riktigt kul att ha med dig i teamet igen längre fram i sommar. Vi ses på Peace & Love- och Roskilde-festivalerna! Men glädjämnet de luxe, var mötet med en kvinna i 60-årsåldern. Hon tar emot en receptfolder i farten, tittar på den medan hon fortsätter att gå och säger:
- Ja, det är helt rätt detta. Jag ska bli vegetarian.
Osäker på om kommentaren är ironisk snubblar jag fram ett tafatt svar som var så lamt att min hjärna förträngt det. Hon svarar:
- Jag ska bli vegetarian. Det har jag tänkt länge.
- Jättebra att du har tänkt det länge.

Bättre kommentar lyckades den något överraskade djurrättskampanjaren inte få fram. Efteråt kom jag ju på att det smartaste hade varit om jag hade lyft upp henne och burit iväg henne till turnébilen. Där skulle jag ha gett henne typ 500 exemplar av Vägen till Vegoland. Och sedan kramat henne.

Tack till henne. Tack som fan. Lätt värt allt slit i Mölndal denna dag. Vill du också bli tackad? Skicka ditt namn och adress till [email protected], så får du vårt vegetariska startpaket. Gratis och allt.

Andra som skall tackas är:
  • Personalen på bilfirman som fixade radiokoden. Nu kommer det musik ur högtalarna igen. Underbart.
  • Högsbo Brodyr som fixade till våra jackor på ett alldeles fantastiskt fint sätt. Att representera Djurens Rätt har aldrig gjorts stiligare.
Benny Andersson
Kampanjchef
[email protected]

Kommentarer
Postat av: Stefan

Keep it up.

2007-06-10 @ 15:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback