21 juli: Åsele marknad och laxen i fontänen

-Du måste vara dum, säger mannen utan krusiduller. Själv har han just köpt en lott och gissat vikten på laxarna i fontänen. Det är på Åsele marknad och i fontänen i parken hålls tre vackra, stora laxar. En av dem ligger så stilla och flyter så nära ytan. Ryggfenan slokar i luften. Vattnet börjar bli skitigt men laxarna ska dödas klockan sex så det är ingen idé att byta tror arrangören. Men nej, bra mår den inte. Så blir det ju, säger han, när man tar dem från det fria.


Åskådaren som uttalar sig om andras intelligens har blivit oerhört provocerad av en kvinna som stått intill arrangören en stund och lyssnat på samtalet om laxarnas hälsotillstånd och sedan frågat arrangörerna vad det finns för andra sätt att samla in pengar till välgörenhet än genom att låta folk gissa laxarnas vikt och sedan döda dem. Hon har berättat om en rapport hon just läst om vad en fisk egentligen är.


Kvinnan är förstås jag, rapporten heter "Under ytan" och jag förmodas vara dum. Så kan det bli ibland när man ska ställa sig upp för någon annan.


Rädslan för att bli sedd som dum och konstig hindrar. För över 20 år sedan satt jag i baksätet i farmor och farfars röda Toyota och hörde ljudet av den nyinköpta laxen som slog och dunkade och ryckte med sin hjälplösa kropp, inlindad i en plastpåse, i bakluckan. Själv satt jag som på nålar. Ljudet blev svagare allt eftersom och framme i Grelsbyn var kampen i bakluckan över. Den gången sa jag inget av rädsla att bli skrattad åt.


Arrangören undrar om jag inte tycker att det blir fel när man tillskriver djur mänskliga känslor. Men vad är annars empati, om inte att känna som någon annan gör.


Jag fortsätter att vara dum. Nu när jag äntligen vågar. Så tänker jag när jag sitter i bilen. Den här gången är det inte farmor och farfars Toyota utan Djurens Rätts turnébil. Den rusar fram längs Blå vägen ut mot kusten, regnet smattrar mot rutan, laxarna är döda. Men jag stod i alla fall upp för dem den här gången.


Camilla Björkbom


Vill du läsa Lena Lindströms rapport om vad fiskar är? Ladda ner den här:
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,3274326&_dad=portal&_schema=PORTAL


Kommentarer
Postat av: Nettan

Bra gjort.....vad bra du skriver!

2008-08-07 @ 16:29:15
Postat av: Nettan igen

Fiskreportaget i Djurens Rätt var också kanonbra!

2008-08-07 @ 16:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback