Tillfälle att uppskatta vegetarianer


Att använda Umeåavdelningens egentillverkade "grisplakat" på Piteå dansar och ler gav upphov till många reaktioner från människor som passerade - såväl negativa som positiva. Jag tycker att det är en häftig känsla att stå mitt i en folkström och höra människors kommentarer när de ser plakatet (riktade till mig eller till dem de går förbi med), det verkar som att många ser plakatet och att det väcker känslor och tankar. Här kommer några exempel på kommentarer vi fick höra:

"Äter du inte hund? Varför då gris? ... Ja det är frågan..."
"Intressant fråga"
"Gris är gott"
"Gris är godare"
"Jag äter inte gris" 
"Jag äter varken hund eller gris" 

Det kan vara provocerande och frustrerande när människor går förbi och säger t ex "gris är godare" precis när de går förbi utan att stanna eller ha en avsikt att föra en diskussion. Förhoppningsvis väcker dock plakatet tankar även hos dem. 

Det är däremot mycket glädjande att få höra "jag äter varken hund eller gris". Jag upplever att det inte sker lika ofta när vi står med namnlistor eller flygblad att människor säger att de inte äter djur. Alltid när det händer tänker jag att det är väldigt viktigt och positivt att få ett tillfälle att uppmuntra dessa vegetarianer/veganer. Jag brukar säga något kort till de som bara passerar för att uppmuntra dem:

"Du gör en väldigt viktig insats"
"Tack för att du gör en viktig insats" 


Text: Malte Lindstam

Kommentarer
Postat av: Zofia N

En mycket bra skylt och mycket bra att du/ni tar tillfället i akt att uppmuntra de djurvänliga konsumenterna! Oerhört viktigt, precis som du säger. Keep up the good work!

2009-08-11 @ 00:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback