26-27 juni: Metal + djurrätt = sant!

Efter att ha spenderat hela dagen innan med en massa trevliga punkare ute på Bananpiren så var det nu dags för att se vad mina artfränder som gillar metal tyckte och tänkte om djurrätt. Jag startade dagen med en ordentlig frukost för att sedan gå ut genom dörren och in i hetta. Sol, sol och ännu mera sol var det enda som utlovades i väderväg under hela helgen. Det första som gjordes när vi var på plats var att fylla på allas vattenflaskor. Vi hade 5-6 flaskor och de tog alla slut ett par gånger om dagen under både fredagen och lördagen. Detta var verkligen inte en dag för att glömma solkrämen hemma, vilket några festivalbesökare tydligen fick erfara.

 


Av en lycklig slump placerades vårt tält så att vi fick skugga i princip hela dagen. Men varmt var det ändå! Inte för att lite värme nånsin har hindrat några djurrättare från att fortsätta kämpa lika proffsigt som alltid. Undertecknad, tillsammans med Niklas och Elisie, håller ställningarna vid infobordet medan resten av gänget är ute och samlar namn till 8hours-kampanjen.


När entrén öppnades och folket strömmade in på området såg vi till att namnlistan mot långa djurtransporter var det första de mötte. Här bjöds det på några aha-upplevelser och flera otroliga samtal. Själv mötte jag allt från veganer till grisbönder och de tyckte alla att 8hours var något självklart att stödja med en namnteckning. Vissa stannade dock inte vid det utan gav mig dessutom en kram… Båda dagarna var fyllda av fantastiska möten och känslan som det gav mig kommer jag bära med mig till de övriga turnéstoppen i sommar för att försöka göra dem lika bra.

Sedan måste man så klart nämna maten. Vad är en festival utan festivalmat? Vad jag kan minnas var detta första gången jag var på en festival där ordet vegan dök upp på fler än 5 menyer. Mitt matintag under dagarna bestod bland annat av linssoppa med bröd, thaigryta, falafel och pizza. En otrolig förbättring från förra året då det knappt fanns två rätter att äta. Men där var dock ett ställe som vi alla höll oss borta från. Några personer berättade att de fått kyckling i sin gryta när de beställt den veganska med tofu. Usch! Detta tråkiga försvann dock i vågen av människor som kom fram till vårt tält för att få sig en snygg t-shirt hem och lägga till ett blått Djurfadderband till samlingen på armen.

 


Metal+djurrätt, ingen dum kombination alls! Blå Djurfadderarmband, gula Metaltownarmband. Snyggt som sjutton.


När vi packade ihop alla saker efter Marilyn Mansons konsert mitt i natten hade alla våra nya svarta kassar tagit slut, vi hade fått 44 nya djurfaddrar (om jag inte räknat fel), säkerligen fler än 20 ungdomsmedlemmar och hundratals namn på 8hours-listorna. Personligen har jag dessutom fått en solbränna, två blå armband och minnen för livet…

 


Diskussionerna var många och långa vid infobordet...



...och ibland blev det riktigt trångt!


Text: Madeleine Johansson, foto: Anna Hallin


PS: Musiken var fantastiskt underbar! :D

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback