24-26 juli: Medvetna konsumenter på Mossagårdsfestivalen

Nu den 24-26 juli anordnades den ekologiska festivalen Mossagårdsfestivalen i Veberöd här i Skåne och vi i Djurens Rätt Lund bestämde oss för att delta - alla tre dagarna! Ett eget litet sommartunéstopp, minsann! Såhär såg det ut:

Från vänster: Jens, Lina och jag (Zofia Nordqvist heter jag)
Jens, Lina och Zofia!

Något av det första jag gjorde när jag kom dit med fredagsgänget, efter att ha lagt märkte till de sporadiskt utplacerade bajamajorna, var att skriva slagkraftiga bajamajelappar. Efter Hultsfredsfestivalen kommer jag ihåg ungefär hur de var formulerade.. Till min glädje fungerade de hur bra som helst! Jag minns särskilt en dam som kom fram och ville bli Djurfadder direkt efter att ha läst en lapp, utan att ens vilja veta mycket om Djurens Rätt eller vad ett Djurfadderskap innebär.

"Hej, jag vill bli Djurfadder, jag såg vad ni hade skrivit inne på bajamajan. Jag tycker så synd om de små stackars kycklingarna. Så kan vi ju inte ha det!"

Allmänbildning.
Ren allmänbildning.

Något som säkert också hjälpte oss på traven var Johans Djurfadder-kossa som fick hedersplatsen på infobordet!



Såklart var det också många som skrev på våra 8hours-protestlistor, bland annat den här ekologiska mjölkbonden som inte heller tycker om för långa djurtransporter!

Denna eko-bonden tycker inte om för långa djurtransporter, inte!

Dessutom blev det en hel del utdelat material (jag tror inte någon tackade nej till våra vegetariska grillrecept!), ballonger till barnen och en drös vegetariskt startpakets-kort till ungdomarna. Dessutom sålde vi slut på våra stora pins, så när som på en. De små var inte lika poppis. Man vill ju att det ska synas vad man står för! =)

Jag kan avsluta med en festivalbild på artisten/poeten (tillika vegetarianen) Emil Jensen som faktiskt har ett citat på Djurens Rätts startsida...!


Emil Jensen: "Det som Djurens Rätt och Amnesty jobbar med varje dag - det är demokrati och passion."

För övrigt tyckte jag att det var väldigt trevligt att festivalen, av miljöskäl, var helvegetarisk vilket "tvingade" de köttätare som också fanns på plats att smaka exempelvis hamburgare eller tortilla - utan djur! För oss andra veganer och vegetarianer var det mest skönt att bara kunna beställa mat utan att behöva sålla i menyn för en gångs skull.

Just det! Jag måste ju berätta! Komikern Peter Wahlbäck (stolt vegetarian och van djurrättsförespråkare) kom fram till vårt stånd efter sitt uppträdande och ska ha uttryckt sin glädje för vår närvaro!  Ett av mina personliga favoritcitat från honom är ur ett nummer av tidningen Hälsa där han sade: "Jag blir sur när folk kallar sig intellektuella och äter kött! Det är en stor bit man inte har fattat då."
Du är klok du, Peter!

Text: Zofia Nordqvist


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback