24 juni: Luleå - allt är jag skyldig dig

Min framtida kosthållning bestämdes av morgontidningen Norrbottens-Kuriren som dagen före julafton hade den goda smaken att publicera en artikel om grisens väg från stian till julbordet. Jag blev vegetarian samma kväll och artikeln har sedan 24 december 1995 räddat livet på tusentals djur, dels de djur jag själv skulle ha ätit upp plus alla de djur som någon annan skulle ha ätit upp om jag inte fått dem att sluta med det.

Varje sommar kommer jag tillbaka till Luleå med Djurens Rätts sommarturné och jag känner alltid att jag är skyldig er allt, Luleå och Norrbottens-Kuriren. Ni gjorde mig till en lyckligare människa som inte behöver äta djur.

Den lilla tjejen Yolanda hade denna turnéstoppsdag fått välja mellan att åka och bada eller att jobba med Djurens Rätt. Som ni ser valde hon att jobba i Djurens Rätts tält tillsammans med mig och sin mormor, Ann-Sofie. De gjorde ett strålande jobb i värmen och återigen hade vi kontakt med Norrbottens-Kuriren.

Denna gång blev det inte en artikel om grisens väg från stian utan om de 360 miljoner djur som gör sin sista skräckfyllda resa i långa slakt-transporter i Europa. Kanske sitter det också någon annan arton-årig tjej i Luleå och läser Norrbottens-Kuriren just idag och bestämmer sig för att sluta äta djur. Just idag.

Läs artiklarna i Kuriren och NSD här:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4971804

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=4713852


Yolanda delar ut sommarens bästa recept på vegetarisk grill-mat på gågatan i Luleå.

Text och foto: Camilla Björkbom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback