25 juni: Solsting på västkusten

Dagen till ära hade Djurens Rätt fått inte bara underbart medelhavsklimat utan även ett skönt och uppmuntrande team som skulle ta sig an West Coast Riot. Spända inför hur besökarna skulle ta emot djurrättsbudskapet började vi samla ihop oss vid den stora entrén för att samla in underskrifter till 8hours-kampanjen.


Henrik ser till att den redan långa listan med namn mot långa djurtransporter i Europa blir ännu längre. Och många namn blev det under dagen. 650 stycken, för att vara mer exakt.

13.00 började hardcorefolket strömma in, det var en salig kavalkad i uppfällda kepsar, Dickies-byxor, skejtskor, svarta t-shirts samt vita uppdragna tubsockor. Många gånger under den varma dagen fick vi höra ”Jag stödjer redan Djurens Rätt!” eller ”Jag är vegan/vegetarian” vilket kändes gott. På West Coast Riot har man därför anpassat sig till besökarna, nästan alla matvagnar hade vegankäk att erbjuda!


En hel familj kom och köpte tjusiga djurrättspins. Nu kan alla se att de är vegetarianer, inte gillar djurförsök och att de minsann inte äter bebisar. Otroligt fint.


Under dagen kom också sommarens snyggaste tygkassar, direkt från tryckeriet! En av dessa kan bli din: kom och hälsa på Djurens Rätt under sommarturnén och signa upp dig som Djurfadder! Den svarta finns också som t-shirt, grymt snygg är bara förnamnet...

Tiden fortgick, vi fick inte bara lyssna på en amerikansk agitator som promotade en freakshow intill oss, utan även intresserade besökare som ville diskutera vegetarisk mat, jakt och hur djurindustrin egentligen behandlade kor. En som besökte oss tyckte att det var ”förfärligt hur många som engagerar sig för djur men inte för människor”, vilket fick inte bara mig att höja på ögonbrynen. Om det finns ca 260 000 svenskar som är medlemmar i Röda Korset och 36 000 som är medlemmar i Djurens Rätt, vad säger det då? Jo, nämligen att faktum är tvärtom. Visst, det är många människor som tycker ”synd” om exempelvis en spansk hund som strövar omkring i staden, undernärd, men kanske inte om en liten pojke i ett icke-västerländskt land som lider av kwashiorkor. Varför är det viktigt att ”tycka synd” om individer? Det var verkligen inte det som fick mig att engagera mig för djuren. Jag vill inte sitta och titta på när vi utnyttjar individer för onödiga ändamål och tar andras liv för vår egen profit, det finns inget i det som jag accepterar och jag tror att många andra som är engagerade aktivt håller med mig.


Lova i snyggaste djurrättskepsen och ännu ett namn till 8hours-kampanjen.

Vid midnatt var det dags för oss att stänga tältet och vi kunde konstatera att det inte var ständig tillströmning till vårt tält, mest p.g.a av vårt läge. Solen hade stekt teamet länge nog och lämnat en och annan bonnbränna efter sig. Kul, peppande och uppfriskande tyckte teamets 6 duktiga volontärer om västkustupploppet!


Undertecknad, gött nöjd med resultatet av gårdagens slit!

Text: Anahita Apifera, foto: Anna Hallin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback